| av Øyvind Thue | 5 kommentarer

Hva er «fordelene» med å skattlegge tips, Siv?

Vår egen Kim Mathisen med debattinnlegg i dagbladet i dag. Her utfordrer han Siv Jensen – any time – any place.

Innlegget følger under, eller du kan lese og kommentere på db.no her.

Av Kim Mathisen. 11. februar 2019

Til finansminister.

Jeg registrerte med stor skuffelse, men ikke spesielt stor overraskelse, at hverken du eller dine stortingsrepresentanter stilte til debatt i NRK torsdag 24 januar. Temaet var «skatt på frynsegoder», og i den sammenheng var jeg spent på hva dere hadde å si til oss servicebransjen, som nå møter store utfordringer som følge av den nye loven om skattelegging av «tips».

Men ikke EN av dere hadde tid til å møte opp for å belyse de «fordelene» vi som arbeidstakere i denne næringen skulle nyte av denne nye ordningen.

For det var jo vi som skulle sitte igjen som vinnerne her, var det ikke?

Sannheten som skjules i skyggen av denne nye loven er ganske så grim og det er nok sannheten som forklarer deres fravær i debatten, og kvaliteten på det nye lovverket deres.

Første januar trådde loven i kraft, som snudde hele service bransjen på hodet. Arbeidsgivere satt nå plutselig med ansvaret for å rapportere tipsen til den ansatte til beskatning. Dette resulterte i uforutsigbare kostnader for arbeidsgiver, som igjen resulterte at de fleste arbeidsgivere nå ser seg nødt til å trekke arbeidsgiveravgift og administrative kostnader fra selve tipsbeløpet. Var det dette som var tanken bak lovverket? NHO og Fellesforbundet prøvde å dra i bremsespakene i siste liten her, for i det minste å få en konsekvensutredning av loven, men det valgte du glatt å overse.

Jeg vil kortfattet sette deg inn i hva jobben vår i utelivsbransjen går ut på.

Arbeidsplasser som restauranter og barer er møteplasser for venner og familier som ønsker å nyte hverandres selskap etter hektiske og travle dager. Det er steder for ro og hygge. Og vi som jobber i bransjen gjør så godt vi kan for at dette samværet skal bli ekstra spesielt. Tips er ikke en selvfølge for noen av oss, men blir i mange tilfeller gitt dersom mat og service oppfyller gjestenes krav. Denne gaven, for det er det det er, gir glede for begge parter, og er kultur i Norge, på samme måte som det er kultur i de aller fleste land i verden.

Nå har du valgt å kaste denne tradisjonen ut vinduet, og tilbake sitter frustrerte og lavtlønnede servicemedarbeidere. Ja, også gjester som ønsker å gi en liten påskjønnelse av sine allerede beskattede kroner da. Hvem skal fortelle dem at mesteparten av gaven de velger å gi for godt utført arbeid går til skatt, arbeidsgiveravgift og administrasjonskostnader?

Hvor veloverveid var denne nye lovgivingen egentlig?

19 september 2018 ga du, Siv Jensen, et intervju til Dagbladet. Jeg stusser litt over noe av det du sa i intervjuet.

1. Du sier at du ikke er bekymret for noen stor uenighet som følge av innskjerpingen av lovverket.

Vel, jeg kan informere deg nå: bransjen raser av frustrasjon! Arbeidstakere såvel som arbeidsgivere. Og flere steder i landet har det ført til konflikt mellom partene, på grunn av at lovverket er preget av mangelfull konsekvensutredning, retningslinjer og generell håndtering.

2. Lenger ned i artikkelen sier du: For all del, vi tar gjerne den debatten. Dette handler om å styrke rettighetene til de ansatte.

Og det er her jeg herved utfordrer deg til debatt! Du har allerede vist klart og tydelig med handling at du ikke er villig til å ta denne debatten, men jeg ønsker å gi dere en ny mulighet. Tid og sted kan du bestemme.

Jeg formelig kribler etter å høre deg redegjøre for de ansattes rettigheter og fordeler, der flere bedrifter her i landet nekter de ansatte å ta imot tips pga. de administrative byrdene.

Til sist må jeg nevne det tredje jeg reagerer på i intervjuet med Dagbladet Du forteller at du som skoleelev og ung student jobbet som servitør på fritiden. Du sier videre: «jeg skal ikke skal nekte for at det var ekstra gøy de kveldene jeg mottok mye tips. Men da var perspektive mitt snevert, for det dreide seg bare om mulighet for ekstrainntekter. Hadde det vært jobben min permanent, så hadde jeg på en helt annen måte vært opptatt av rettighetene mine på lengre sikt.»

Jeg er så spent på hva du har tenkt til å si til de tusener av studenter i landet vårt som har tenkt seg nettopp en ekstrajobb innenfor serviceyrket. Det «snevre» synet på ekstrainntekt skal de visst ikke få kjenne på i den grad du gjorde.

Denne lille økonomiske romsligheten i en tøff studietid, var forbeholdt Siv Jensen den, tydeligvis.

Mvh Kim Mathisen

Les innlegget og kommentarene på dagbladet.no

Meld deg inn i dag og hjelp oss i kampen mot Siv og Co:

Er du fagorganisert?
Ønsker du å delta på aktiviteter?

5 kommentarer

Rune

feb 2, 2019, 1:46 pm Svar

Nå må Siv Jensen tørre å stille til debatt.

Asgeir

feb 2, 2019, 6:08 pm Svar

Jeg jobber på Rockefeller. Der holdes tipsen tilbake av administrasjonen til det blir klarhet i den nye ordningen. Jeg har jobbet der i 21 år. Jobber lite, og tjener lite, fordi jeg vil bruke tid på musikk og politikk. Det har gått veldig fint frem til nå, men fra januar i år gikk jeg effektivt ned mellom 30 og 40 prosent i lønn og merker nå at å leve på 108 000 kr mindre enn fattigdomsgrensa i året kommer til å bli en utfordring. Jeg ble fattig over natta. Om ikke ordningen forandres vil jeg sannsynligvis måtte finne en annen jobb og gi opp musikken.

Anonym

feb 2, 2019, 7:25 pm Svar

Veldig bra skrevet Kim, Jeg håper skikkelig at hun stiller opp. Frynsegoder som tips gjør at vi i restaurant og hotell bransjen kan faktisk overlever på den lav lønnsnivå de flest i bransjen ligger på. Å øke minste lønn til 161,- i timen når en vanlig ansatt ligger på rundt 160,- I timen er latterlige.
Tenk på de som fikk en ekstra 1,- i timen takk til Sivs lønns økning men mistet opp mot 60% av tipsen sin. Litt ekstra feriepenger og litt mer i sykepenger er ikke en erstatning for tipsen vår.
Vi jobber i en veldig tøff og krevende industri og den «gaven» fra gjestene vår gjør en vanskelig jobb litt bedre og gjør at vi er litt tryggere økonomisk sett.
Nå må jeg tilbake til kjøkkenet og lage god mat til alle vår sultene gjester som trenger flinke kokker og servitører til å lage og servere middagen dems, oss som jobber kveld, helg og rød dager før 161,-i timen. Takk for den ekstra krone Siv.

Mdm Champagne

feb 2, 2019, 10:54 pm Svar

Beskatning av tips har det vært bestandig, det som er nytt er at dette ansvaret er flyttet fra arbeidstaker til arbeidsgiver.

Tips er en gave fra en gjest til den/de ansatte og nå er den gaven kraftig redusert for at Siv & Co skal få enda mer å rutte med.
Mine ansatte mister en stor del av sin inntekt med denne idiotiske lovendringen, og jeg får et stort merarbeide med å følge dette opp.

Mine ansatte har fra 185 – 200 kr pr time som ikke er all verden, og tipsen har vært en medvirkende motivasjonsfaktor for å gjøre en tipp topp jobb.

Ser forøvrig veldig frem imot at Siv, Erna, Trine & Co skal begynne å skatte av sine bonuspoeng på f.eks flyreiser, Tenker det er langt mer enn de aller fleste tar inn i tips.

Så husk det kjære gjest, at om du tipser 10 kr så tar staten ca 5 kr! Jeg som arbeidsgiver byr på de timene det tar meg ila en måned å holde kontroll på dette ellers ville det blitt enda mindre.

Siv, Erna, Trine & Co om dere skulle komme på besøk i min restaurant forventer jeg minst 40 % i tips, det fortjener mine ansatte, det blir nemlig ikke mye igjen når dere har tatt tilbake halvparten!

Atle Atlesen

feb 2, 2019, 12:05 pm Svar

Fordelen er ganske store, det er forsket mye på tips, og det fører med seg mye grums, svart økonomi, er lite korrelert med service osv. Ut fra et samfunnsmessig perspektiv er tips lite fordelaktig. Men kanskje det latterligste er eiere som klager over at folk får lite. Det er arbeidsgivere som gir dere lite lønn, ikke gjestene. Eller staten for den saks skyld.

Legg igjen en kommentar til Mdm Champagne Avbryt svar